SEE English version below
Az erőszakos ügyfelek komoly veszélyt jelentenek mind a hivatal működésére nézve, mind pedig a hivatali dolgozókra. Később beszélünk a hivatal és a dolgozók felelősségéről is.
Az erőszakos ügyfelek komoly veszélyt jelentenek mind a hivatal működésére nézve, mind pedig a hivatali dolgozókra. Később beszélünk a hivatal és a dolgozók felelősségéről is.
Maga az erőszakos viselkedés nagyon
széles spektrumon mozoghat a szóbeli, telefonos fenyegetéstől a fizikai
erőszakig. Az elkövetés maga lehet csoportos vagy egyéni. A közös bennük, hogy a
hivatal dolgozója az ügyfél magatartását agresszív fellépésként értelmezi. Ezt
nevezzük „harmadik oldali erőszaknak”, mert nem a hivatalnok, és nem is a hivatali
vezetők viselkednek nem oda illő módon.
A téma azért fontos, mivel egyrészt
a problémás esetek nagyon gyakoriak, egyetlen év alatt az önkormányzatok közel
mindegyikében előfordult valamilyen incidens. Másrészt, mert az esetek
súlyossága is figyelemre méltó: az esetek mintegy fele tartalmazott valamiféle fenyegetést,
vagyis a legenyhébb fokozatnál erősebb megnyilvánulást jelentett. Harmadrészről
pedig azért, mert a fenyegetettség mértéke időben, az elmúlt egy év
vonatkozásában (2012 és 2013 között) növekedett.
Az önkormányzati hivatalokban
előforduló erőszakos esetek térben (az egyes térségekben), az önkormányzatok
jellege, és az érintett szakterületek szerint különbözhet. A legmagasabb
fenyegetettség az ország legszegényebb (észak–észak-keleti) és a leggazdagabb
(Közép-Magyarország) régióiban tapasztalható. A legtöbb incidens a
köztisztviselőket és az önkormányzat felső vezetését érinti. Előbbi csoportnak
azonban inkább a súlyosabb agresszióval kell szembenéznie. Az önkormányzati
szakterületek közül pedig a leginkább a szociális, az adóügy és az építésügy
veszélyeztetett.
A jelenség gyakoriságán,
erőszakos és erősödő voltán túl tovább rontja a dolgozók hangulatát, munkakörülményeikkel
való elégedettségét az is, hogy a hivatal egyáltalán nem vagy csak ritkán
reagál az esetekre akár érzéketlenségre, magas nem ismert esetek száma. Ha a
hivatal nem jár el hatékonyan az erőszakos ügyféllel szemben, ha következmények
nélkül maradnak esetek az súlyos hatással vannak a dolgozók hangulatára,
lelkiállapotára, munkakörülményeire.
A Helyi Obszervatórium a TÖOSZ
megbízásából egy norvég program keretében, 2013-ban kérdőíves kutatást végzett
a harmadik oldali erőszak jelenségéről. A kérdőívek feldolgozása után a Helyi
Obszervatórium tanulmány készített a kutatás eredményeiről: Benedek István, Gazsó István, Kovács Róbert,
Sükösd Anikó: Kutatási jelentés az önkormányzati hivatalokat az ügyfelek
oldaláról érő erőszakról, fenyegetésekről. A tanulmány a következő linken
érhető el: http://www.localmonitoring.eu/Eroszak_1
ENGLISH
Aggressive clients in municipal
offices: is that really the most important problem?
The aggressive client represent a
serious danger to the order of the office, but also to employees in the office.
Later on we will talk about the responsibility of the office and employees.
The aggressive act be understood from
oral, by phone to physical one. It can realized individually or in group. The
common element is that the employee of the office take it as an aggressive act.
This is called “third party violence”, while is not the employee neither the
officers who act in an inadequate form.
This problem is relevant because first
of all it’s very frequent: in one year practically there is a case of violent
client in every mayor office, secondly because the act are typically serious:
about a half threat, and thirdly because their number increase in the time.
The acts in the offices can be different
in the space, by the type of the municipality and by the specialty of the
officer (the area of work). The higher threat is experienced in the poorer and
the richest part of the country. Most of act are committed against public
officer and leaders of the municipalities (decision makers). The first
generally has confront the more violent cases. By the area of work those
specialized in social affairs, tax and building authority are more exposed.
It take even worst the problem,
and the comfort at the work place the fact that the office itself do not react
in an adequate form, it is not too sensitive. The number of unknown cases is
very high. If the office is not able to take effective measures against the
violent clients, if the aggressive act stay without consequences it will affect
gravely to the mood of employees, their spirit, finally their working
conditions.
The Local and Regional Monitoring
Institute hired by Association of Hungarian Local Governments in the framework
of a Norwegian cooperation program made a survey on the topic of third party violence.
After data processing a study titled “Report on violence and threat from
clients in local government’s offices” was delivered by István Benedek, István
Gazsó, Róbert Kovács and Anikó Sükösd. You reach it at http://www.localmonitoring.eu/Eroszak_1
[Hungarian
version]
NEST COMMENT ON THE SAME TOPIC:
1st http://robertkovacs.blogspot.hu/2015/05/polgarmesteri-hivatalok-eroszakos.html
2nd http://robertkovacs.blogspot.hu/2015/05/megoldas-es-eszkozok-hivatali.html
NEST COMMENT ON THE SAME TOPIC:
1st http://robertkovacs.blogspot.hu/2015/05/polgarmesteri-hivatalok-eroszakos.html
2nd http://robertkovacs.blogspot.hu/2015/05/megoldas-es-eszkozok-hivatali.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése