Gerjesztő tényezők
A hivatali erőszakos esetek nem
két (vagy több) magánszemély konfliktusa egymással, hanem a hivatal és képviselőjének
a konfliktusa magánszemélyekkel. Ez nem szójáték, az elkövető megsérti a hivatalt
is, de a hivatal is viseli a felelősség egy részét az eset miatt. Itt ugyanis olyan
gerjesztő tényezőket is figyelembe kell venni, mint a hivatali térszervezés
sajátosságai, például a zsúfoltság, az ügyfél váró szervezése és idő, az ügyfél
és az ügyintéző elszeparáltsága, az ügyfél kényelme, vagy akár a hőmérséklet.
Az ügyfél helyzetéből adódóan érezheti magát tehetetlennek vagy akár frusztráltnak,
amit fokozhat, ha anyagi megélhetését vagy gyermekét érintő ügyekben vár
segítséget a hivataltól. Ezek meglehetősen egyenlőtlen élethelyzetek, amelyben
az ügyfél eleve nagyon kiszolgáltatott. A lassú, többlépcsős, bonyolult
ügymenet türelmetlenné; idegessé teheti a várakozókat, ráadásul megélhetésükért,
gyermekükért küzdve, éppen könnyen elveszthető munkahelyüket, kockáztatják, munkájuktól
maradnak távol. Gyakran már a várakozástól feszült hangulatban jutnak el a
hivatal dolgozójával való párbeszédig; aki, mint a merev és bürokratikus
hatalom képviselője lép be a személyközi kapcsolatban. Emellett a hivatali
dolgozók terheltsége és az erőszakos incidensektől való félelme miatt, ők maguk
is távolságtartóbban, olykor türelmetlenebbül viszonyulnak az ügyfelekhez.
A Helyi Obszervatórium a TÖOSZ
megbízásából, 2013-ban kérdőíves kutatást végzett a harmadik oldali erőszak
jelenségéről. A kérdőívek feldolgozása után a Helyi Obszervatórium tanulmány
készített a kutatás eredményeiről: Benedek
István, Gazsó István, Kovács Róbert, Sükösd Anikó: Kutatási jelentés az
önkormányzati hivatalokat az ügyfelek oldaláról érő erőszakról, fenyegetésekről.
FOLYTATÁS: http://robertkovacs.blogspot.hu/2015/05/megoldas-es-eszkozok-hivatali.html
A tanulmány a következő linken
érhető el: http://www.localmonitoring.eu/Eroszak_1
ENGLISH VERSION:
Factors generating violence
The violent acts in mayor’s
office are not purely the conflict of two private persons but the conflict of
the person representing the office and a private person. This is not a game
with words, but the fact that the office is offended by the act, and also take
part of the responsibility for the act. While it organize the space of bureau, it
is responsible for overcrowded spaces, for organizing the waiting room, and time,
the separation of client and public officer, the comfort of the client or even
the temperature. In these circumstances that the client can have the filling of
helpless, and even can be frustrated, which discomfort can increase while
trying to solve problems related earnings to live or problems related to his
children. These are especially unequal situations where the client is helpless from
the outset. Even worst while among these condition the client has to solve its
problem confronting bureaucratic procedure of several steps. They become nervous
because fighting for their earning or children they risk their job, by staying for
longer out of their workplace. In many cases clients enter in a conversation, get
into the interpersonal relationship with the public officer representing a
rigid and bureaucratic power among these tensions. In the same time public
officers themselves are overcharged and they fear violent incident with
clients. For these they will keep distance from the client and its problem and
will be, they also impatient.
The Local and Regional Monitoring
Institute hired by Association of Hungarian Local Governments in the framework
of a Norwegian cooperation program made a survey on the topic of third party
violence. After data processing a study titled “Report on violence and threat
from clients in local government’s offices” was delivered by István Benedek,
István Gazsó, Róbert Kovács and Anikó Sükösd. You reach it at http://www.localmonitoring.eu/en/index.php
[English
version]
NEXT ON THE SAME TOPIC: http://robertkovacs.blogspot.hu/2015/05/megoldas-es-eszkozok-hivatali.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése